Vangstberichten 2010

Home

<°)))><                                     <°)))><                                     <°)))><

19-12-2010, Calandkanaal Europoort

De laatste wedstrijd alweer van ZHC de Zeenaald en ditmaal moesten we naar het Calandkanaal in het Europoort gebied. Een mooie stek waar s'winters best wel een visje te vangen valt ook als het koud is want het Calandkanaal is vrij diep en de vis die zoekt dat namelijk op. De avond er voor al de spulletjes in de auto gezet want het zou koud worden en dat is sóchtends vroeg niet echt prettig. Wat vroeger dan normaal naar de Pionier afgereist en het viel me reuze mee. Uiteraard mot je opletten met die besneeuwde wegen maar ik had erger verwacht. Ik was dus vrij vroeg maar in ieder geval niet de eerste. Dan maar eerst een bak koffie en de kaart trekken. Ik trok nr. 4 naast Ruud Roskam. Ik had er zin in en moest een goede score neerzetten en mijn medestanders moesten slecht presteren. Zo zou ik de B-competitie mijden en in de A competitie blijven. Zo blijft het uiteraard lekker spannend. Leuk was ook dat Tom vd Pol meeviste, deze fanatieke visser komt uit het noorden en vist altijd en overal graag mee. Klasse Tom!

Het was tijd om naar het viswater toe te gaan en na een glibberige weg kwamen we aan bij een spierwit Calankanaal. De auto geparkeerd zo goed als het kon en was al benieuwd of ik na de wedstrijd wel weg kon komen. Enfin spulletjes klaargemaakt en wachten op het startsein. Koud was het maar hadden het windje als die er al stond in de rug. Maar deze zou aan gaan trekken en dan wordt het berekoud. De aaslijnen gingen rond 10.00 uur te water en we waren benieuwd of er een visje zou zitten. Bij het aanazen van de volgende lijn zag ik al beweging aan de top van de hengel endus zat er mooi vis. Bij het inhalen stond de hengel mooi krom en moest ik doorhalen en onder aan de kant schoot de vis naar nebeden de diepte in en ja hoor ik zat zo vast als een huis onder de keien. Dat moest een grote bot zijn geweest en kon niets anders doen dan de lijn kapot trekken. Gelukkig trok ik de lijn niet af en kon ik de onderlijn binnen halen. Er zat geen vis meer aan en ik was 2 haken kwijt. Dat werd dus weer knopen en ik keek gelijk tegen een achterstand aan bij Ruud Roskam die zijn trek vis wel zag beloond worden.

De volgende halen werden allemaal met cis waaronder ook een aantal doubletten en ik verloor geen vis meer. Ik viste relatief groot, haak 4, en ook ietwat grote pieren en ik kon gelukkig wat grotere vissen op de kant krijgen. Mooie wijtingen zaten erbij, de grootste mat zelfs 33 cm en dat zijn leuke vissen. Ook had ik er nog 2 botten bij en die gingen ook door de 20 cm heen. Iedereen ving lekker zijn visje en alleen Ruud en Fred gingen gelijk op of vingen meer. In ieder geval waren de 3 uurtjes zo voorbij en ging de toeter alweer. Ik kon deze match 17 vissen op de kaart krijgen en dat was een aardig resultaat. Na een hachelijke rit over het gras en de sneeuw bij het Calandkanaal kwamen we weer veilig aan bij de Pionier voor de prijsuitreiking. Na een lekkere uitsmijter met een biertje hoorde ik dat ik 4e was geeindigd maar helaas bleef ik niet in de A competitie. Teammaat Rudy Vercruisse deed te goed zijn best en zat net voor me. Volgend jaar doen we weer ons best en komen we weer in de A competitie. In ieder geval lekker gevist en een mooi resultaat bereikt.

29-11-2010, Strand Zoutelande

Vismaten,

Ik had zel nog een bekkie aas over en 2 dagen vrij van het werk en dat noopt uiteraard om eens lekker te gaan vrijvissen. Waar je lekker staat te hengelen is dan het strand van Zoutelande. Daar valt wel een visje te vangen. Ditmaal de 5 meter Power Aeros van Shimano weer eens van stal gehaald. Na een paar jaar een 4.5 meter in de handen gehad te hebben nu dan weer eens 5 meter hengels. Dat dit een wereld van verschil is kan je wel nagaan. In ieder geval stond ik om half 11 des ochtends op het strand en ik was niet alleen. Ik telde een visser of 13 en menigeen waren belgen die probeerden om een visje te bemachtigen. Ik had afgaand tij en kon redelijk goed aan de vis komen. Ik kon op het tij een visje of 25 pakken met 2 hengels en dat was meer dan de andere vissers die daar stonden. Het merendeel was wijting met af en toe een schar en een meuntje er tussen door. Het weer zat me erg mee want er stond geen wind en dan kun je ver komen. Ik vond wel de wijting aan de kleine kant en wellicht zijn de grotere vissen weggetrokken vanwege de kou. Ook de schar was niet in grote getale aanwezig. In ieder geval een lekker maaltje vis meegenomen voor de pan en die sávonds opgepeuzeld bij het avondeten.

27-11-2010, Krabbetrofee 2010 strand van Westenschouwen

Vismaten,

De Krabbetrofee alweer op het strand van Westenschouwen en zou ik dat kunststukje kunnen herhalen van de Eilandenwedstrijd om een pakweg 20 vissen te vangen. Met een goede stekloting moest dat gaan lukken. Ik wist al wat er aan de hand was op dat stuk strand. Je moest in ieder geval naar rechts toe bij de trap om een redelijke kans te maken. Op de heenweg was het al bar en boos. Des te dichter bij de Schutse, onze opvangplaats, des te meer sneeuw er viel. Niet tegenstaande was ik ruim op tijd aanwezig en zat al gauw aan de koffie en babbelen maar. Alle bekende gezichten waren weer aanwezig en dat betekend dat deze wedstrijd tussen de andere bekende wedstrijden gezet kan worden en dat een beetje wedstrijdvisser deze dan ook moet vervissen. Ik vind al zowiezo vreemd dat deze lokatie niet een keer uitgekozen wordt voor een Nederlands Kampioenschap en dan in 5 vakken. De opvangplaats is er, het strand is er en in de maand dat het NK er is zit de vis er ook. Wellicht een item om over na te denken.

Afijn de vismaten waren er ookk en ik kreeg nummer 79 in de handen gedrukt. Dat betekend in het B vak en bij de trap. De wenkbrauwen deden al fronzen enn we gingen op weg. Na de trap der 1000 zuchten genomen te hebben was ik op het strand aangekomen zag ik bij de trap links mijn stekkie al. Lekker ingesloten tussen Erik Remeijn van de Eurovissers en Stephan Koen van de Zeenaald. Goede vissers en nog eens gezellig ook maar 5 meter tussenafstand is well een beetje bar vinden jullie dat nu ook niet? Het moest dan maar maar heb wel even mijn beklag gedaan. We begonnen met een ferme sneeuwbui en niet zo'n klein beetje ook. Na het startsein was het zaak om zo ver mogelijk richting Engeland te gooien. Nou dat lukte met de verste gooi nog niet. In het begin kon ik 3 visjes pakken in de vorm van een wijting en 2 scharren maar moest daarna wel heel erg lang wachten op de volgende. Erik ging gelijk goed van kiet af en scoorde de ene vis na de andere. Stephan ging iets langszamer maar maakte dat in het 2e deel erg goed. Ik kon de afstand blijkbaar niet halen die mijn beide buren gooide ook niet met een haak eraf. Tja dan moet je toch maar gokken op dat ene visje. Ik kon er nog 2 bijpakken en toen was het op. Erik ging lekker en eindigde op 23 vissen en Koen eindigde op 12 vissen. Iets verderop deed ook Hendrik Jan Polhuis goede zaken door in de dubbele cijfers te belanden en voor de rest op dit stukje strand? Vrij weinig zoals ik kon zien. Oftewel de mega verwerpers waren in het voordeel nu. Blijkt dan toch dat de kou de vis doet wegtrekken meer de zee op om het warmere water te bereiken.

Na het eindsignaal dan maar naar de erwtensoep en de prijsuitreiking afwachten en het was gezellig. Uiteraard zat ik niet in de prijzen maar alle andere verwerpers wel. Ruud van Noord presteerde het om 41 vissen te vangen. Na een praatje met hem gemaakt te hebben zei hij geen enkele trek zonder vis te hebben gehad en dan sta je heerlijk te hengelen. Hij stond aan de rechterzijde van het parcours op de hogere nummers. In ieder geval een lekkere wedstrijd gehad en volgend jaar doen we uiteraard weer mee.

13-11-2010, Eilandenwedstrijd Schouwen-Duiveland strand Westenschouwen

Vismaten,

Fronzende wenkbrauwen bij iedereen want de weergoden waren deze week niet bepaald geweldig te noemen voor vissende vissers aan de zoute waterkant. Het zou zaterdags ook niet best zijn met volop regen en een windkracht 5 op de snoet. En dat is niet lekker te noemen en toch waren er zo'n 90 deelnemers te porren om de trap des doods te trotseren en de wind en regen op de koop toe te nemen. De te verwachten visserij op het strand van Westenschouwen was dat er kleine wijting en kleine schar te vangen was maar dit parcours is zo variabel dat je alles kan verwachten.

Rond 8 uur trof ik alweer vroege vissers in de Schutse aan. Uiteraard e altijd luidruchtig aanwezig Rinus Verseput die achter de bar staat en altijd een doos humor met zich meebrengt. En al gauw druppelde iedereen binnen en na de nodige koffie trokken we de nummers die op de kaarten geschreven werden. Ik trok nummer 85 en dat betekende rechts van de trap vissend in de diepere stukken. Er was een trekker geregeld met platte wagen dus ideaal om mee te rijden. Ik besloot samen met Leo Stoutjesdijk en Marcel IJzenbrandt om toch te gaan lopen en vertrokken al snel uit de Schutse. Bij de parkeerplaats aangekomen gauw de spulletjes in orde gemaakt en daar gingen we naar de trap des doods. Toch lijkt het of deze trap minder steil wordt of het lijf was in goede conditie. Laat ik het maar op het laatste houden. Het stukje wandelen op het strand viel overigens best wel mee en al gauw stond ik op de stek waar het moest gebeuren.

Het weer was echt uitstekend, geen regen en bijna geen wind gezien tijdens deze wedstrijd. Geen fronzende wenkbrauwen en rimpelmakende gelaatstrekkingen op het strand. Maar prima visweer en om half 11 gingen we van kiet af. Het eerste anderhalf uur ging het wel lekker met een 10 vissen op de kaart en al gauw was ik de hoogste van de controleur. Verderop stond Marcel en Leo die ook zo rond die koers zaten en moesten we ons daar maar mee optrekken. Er zat wel een vervelende rand in het diepe water die voor afgebroken haaklijnen en gerafelde haaklijnen wat werk bezorgde maar alles verliep lekker vlekkeloos. Na 4 uur vissen stond de teller op 23 stuks en vond ik het jammer dat het alweer voorbij was. Ik had nog geen andere getallen gehoord dus had er goede moed op meer konden we er niet aan doen. Na alle spulletjes opgeruimd te hebben weer op vlot tempo naar de trap gelopen en dat ging wederom goed. Bij de auto aangekomen hoorde ik hoge getallen van vissen die er gevangen waren. Er werd dus een aardig visje gevangen in ieder geval zat ik vrij aardig met 23 vissen.

Terug naar de prijsuitreiking eerst een lekker biertje gedaan en de tombola afgewacht en deze kwam vrij snel. Achteraf kwam gelijk de prijsuitreiking en de kampioen van Schouwen Duiveland was deze keer wederom vis en teammaat Niek Romeijn die 36 stuks er wist uit te slepen. Met 23 stuks vissen wist ik nog een prijsje mee te pakken door de 11e plaats in te nemen. Achteraf niet slecht alleen de vissen waren iets te klein. Niek en alle anderen gefeliciteerd en degene die deze wedstrijd georganiseerd hebben sjappoo. Geen enkele wanklank is er gevallen en volgend jaar doen we weer een poging om kampioen te worden.

07-11-2010, Dintelhaven Europoort

Vismaten,

Vandaag dan wederom een grote wedstrijd en wel de Nationale van de Zeenaald die altijd in de Dintelhaven vervist wordt. Een leuke en een goed georganiseerde wedstrijd waar een ieder op af komt. Voor mijzelf een belangrijke want deze wedstrijd telde ook mee voor het Delta kampioenschap. Enfin rond 8 uur was ik in de Stormvogel en het gezellige tokkelen kon gaan beginnen. Altijd leuk om al die bekende gezichten weer te zien. Rond de 120 vissers waren er op afgekomen en snel had ik mijn kaart te pakken van vismaat Johan. Ik trok nummer 64 en dat betekende op het brede stuk in het B-vak. Na een aantal bakken koffie was het dan zover en gingen we op pad en aangekomen was het niet zo best daar. Een harde wind maakte het zelfs koud en de win kwam van de zij af. Moeilijke visserij dus. Moeilijk vissen werd het ook als ik de knaapjes links en rechts van me zag. Aan de linkerkant Danny Goosens die dit jaar wel heel goed presteert en rechts van me Arjan Geelhoed. En die weet ook wel wat een wedstrijd winnen is. Afijn om 10.00 uur gingen we van start en we hadden er allemaal goede moed op. Alleen wat mijn buren mij aandeden sloeg natuurlijk nergens op. Trekken van 2 en 3 stuks waren er niets bij en ik stond er bij en ik keek er na. Kort maar krachtig kan ik zeggen dat ikzelf 4 visjes ving maar mijn buren respectievelijk 20 en 19 stuks. Waar het aan lag wist ik wel maar kon er helaas niets an doen. Ik haalde de afstand niet van deze werpkanonnen. Later toen het weer wat beter werd kon ik 2 visjes erbij pakken. Tegen deze jongens kan ik wel vertellen dat ze een lekker potje kunnen vissen en de volgende keer neem ik de uitdaging van hun weer aan. In ieder geval was het een gezellige wedstrijd en wil ik Danny en Arjan bedanken voor de les. Na het eindsignaal weer terug naar de Stormvogel waar we nog een tombola en een prijsuitreiking voorgeschoteld kregen. Jan Hennekam van het Spro won de wedstrijd met 26 stuks. Van ons team kon alleen Wim Hilleman potten breken om 18 vissen te vangen. Hij mocht een mooie prijs in ontvangst nemen.

Volgende week naar Schouwen waar de Eilandenwedstrijd vervist wordt en dan maar eens kijken of ik daar potten kan breken.

24-10-2010, Amazonehaven Maasvlakte

Vismaten,

Nauwelijks weer terug van het Kalootstrand mochten we de dag erna aantreden aan de Amazonehaven op de Maasvlakte. Het zou een van de laatste wedstrijden voor ons zijn want de Amazonehaven gaat dicht. Vanaf volgend jaar wordt er gebouwd en kunnen we als vissers er niet meer terecht. Enfin ik kwam aan rond half 8 in de Stormvogel en waren er al een aantal aanwezig. Al gauw had ik de kaart in hadden  en trok ik steknummer 28. Al gauw was iedereen op pad en stalden we de spulletjes op het strandje. Je merkt goed dat het strandje opges[poten was want je zakte een end weg in het zand. Ik hoefde niet echt ver te lopen dus was ik al gauw klaar om van kiet te gaan. Half 9 het signaal om te beginnen en daar gingen de loodjes weer de lucht in. Bijna elke trek vis maar dan wel 1 tegelijk en dat is een slecht teken. Rico stond naast me en die deed het niet veel beter. Een enkele draai van 3 had hij. De vissen die hij had waren zowiezo groter dan die van mij. In ieder geval was het weer uitstekend en was de visserij beter dan de dag er voor. Na 3 uurtjes vissen was de koek weer op en had ik 21 vissen op de kaart. Te weinig bleek dat te zijn want 11 A vissers zaten boven me. Welliswaar waren de verschillen niet erg groot maar toch. Ik was er niet tevreden over en dat zal de volgende keer beter moeten. Cees Steijl die op de lagere nummers stond ving 43 vissen en dik 6 meter lang. Klasse gevist dus. Jammer dat deze stek gauw weg zal zijn en moeten we maar zien wat er voor terug komt.

23-10-2010, Kalootstrand Borssele

Vismaten,

De volgende wedstrijd stond o het programma en deze telde mee voor het Delta klassement. Voor dit klassement worden een 6 tal wedstrijden vervist en waaronder deze. Het Kalootstrand te Borssele kenmerkt zich door de kerncentrale en het feit dat op dat strand altijd zeebaars aanwezig is. De weersverwachtingen waren niet gunstig. Een dikke windkracht 6 op het snoetje en de regen als toefje er over heen. Kortom plezier voor ons wedstrijdvissers want ook in deze omstandigheden willen we ons mannetje staan. Onderweg dus naar Nieuwdorp en na een eindje rijden kwam ik in de knusse sporthal. Vismaten Pim, Johan, Marcel waren ook al snel aanwezig en kon ik de kaart trekken. Ik stond op nummer 83 en dat was links van het parcour. Al gauw stond ik aan de waterkant en zocht ik naar de nummers. Niemand vond ze toen 1 heldere visser zei dat de nummers met krijt op de dijk geschreven waren. Gezien de weersomstandigheden en de regen waren de nummers uiteraard weggevaagd. En zodoende moest iedereen gissen waar hij stond. Paniek alom maar iedereen vond een plekje.

Rond half 2 was het sein daar en visten we tot 16.30 en er kwamen aardige buien over ons heen. Het was opkomend tij en het was eigenlijk geen strandvissen maar dijkvissen zo snel komt het water daar op. Zeebaars werd er gevangen met een enkele bot. Ik ving zelf minibaarsjes en wel 7 stuks. Gelukkig waren er 2 baarsjes die door de 20 cm waren. Deze wedstrijd werd na de hoosbuien door mij afgesloten door de 21e plaats te pakken. In de sporthal was het lang knus en gezellig en deden we nog mee met de tombola waar ik ook nog wat prijsjes van mee kon nemen. Volgend jaar doen we zeer zeker weer mee.

Nederlands Kampioenschap Kustvissen 2010

16-10-2009, Strand Groote Keeten

Voorbereiding:

Na de hachelijke harkwedstrijd tijdens de voorselectie Nk kustvissen in het zuiden waar ik met vismaten Pim en Johan en Niek doorgingen naar het NK in Groote Keeten was het nu dus de beurt aan het NK. Een degelijkie voorbereiding is dan wel noodzakelijk en voor ons was het beste om 2 dagen van te voren af te reizen naar Groote Keeten. Ik had een Bed & Breakfast geregeld voor mij, Niek, Johan van HSV Oosterschelde Zierikzee en Henk Vane van HSV Dreischor. Op vrijdag zouden we gaan voorvissen om informatie op te doen. Zogezegd zogedaan en donderdagavond ging ik zelf al op weg om de sleutels in ontvangst te nemen na eerst op die dag het aas gestoken te hebben voor deze dagen. Pim kwam op zaterdag aan en zou niet voorvissen.

De Bed & Breakfast was eenvoudig en is gelegen in het plaatsje Callantsoog, een steenworp afstand van Groote Keeten. De eigenaar deed dit vanuit zijn eigen huis. Maar meer dan een kamer, wasgelegenheid en een ontbijtje hadden we niet nodig. En dat voor een luttele 25 euro daar kan je geen bult aan vallen toch? De eigenaar Etienne, een superrelaxte man deed alles voor ons om het naar ons zin te maken en ik was zeer verrast want de kamertjes waren klein maar van alles voorzien. Ook de mannen die wat later kwamen waren er zeer tevreden over. Op donderdag dan ons eerst tegoed gedaan aan de nodige biertjes en een goede nachtrust genoten.

Op vrijdag dan naar Groote Keeten en hadden we de beschikking over 3 duinovergangen. De vakken waren al op het internet te vinden dus konden we uitkiezen waar we wilden gaan staan. We kozen de middelste overgang en kwamen op de scheiding van vak C en D terecht. Het was druk op het strand en na de overgang rechts konden we aansluiten op de anderen onder wie leden van het Grauvell team. Het vissen ging lekker en we visten hetzelfde tij als op het NK zelf. We splitsten onszelf in 4en Niek zou met Henk Vane het C vak testen. Johan en ik liepen verder en stonden ieder naast een strekke. Johan rechts en ikzelf links. We zouden elk een uur omwisselen om ver te vissen en dan weer dichtbij en zo krijg je een aardig beeld van de visserij. Dat de andere dag het anders kan zijn namen we voor lief. imformatie verzamelen daar was het om te doen.

We konden een leuk visje vangen. Henk en Johan wisten 9 vissen te vangen waaronden 2 uitersten want Johan ving een mooi baarsje van rond de 40 cm maar ook een glasgrondel ofwel 1 punter. Niek en ik vingen ieder 8 vissen en dat gaf de burger moed voor de andere dag. Zeker ook dat de Grauvell leden rond de 11 a 12 vissen zaten. Mooie stek dus wie dit zou loten. Later die avond kwam onze controleur Wim Hilleman ook ter plaatse en hij was nogal stressig omdat de reis 4 uren duurde. Maar kortom we waren allen bij elkaar en we hebben zeer veel gelachen. Eigenaar Etienne loodste ons naar het Foyer in Callantsoog waar je lekker kon eten en na een gewekdig diner gingen de oogluiken weer dicht en maakten we ons op voor het NK

Wedstrijd:

6 uur ging de wekker af en smaakte het ontbijt weer lekker en mochten we de spulletjes smiddags in de auto laden. Op naar t'Zand waar de inschrijvingen waren en de zaken geregeld dienden te worden voordat we naar het strand konden. Toen we aankwamen was het alweer bomvol en was er maar weinig plek. Wat een vissers op een vierkante meter en er werd wat afgepraat. En das ook vissen zoals we met zijn allen zo met elkaar omgaan. Geweldig gewoon! De tijd naderde en de controleurs werden samengesteld en eindelijk daar kwamen de kaarten. Ik trok steknummer A 17, een stek die ik dus nog niet wist maar het zou de eerste overgang zijn. Daarna was het tijd om naar het strand te gaan en dat ging allemaal van een leien dakje.

Rond 10.00 uur begon het uiteindelijke startschot en mochten we gaan beginnen. Een straffe wind maakte het zand aan het stuiven. Niet prettig maar iedereen had er last van. De wind kwam overigens ook vanaf de zij. Totaal anders dan de dag er voor. Ik begon langszaam. Buurman Adrie bremmer, een verschrikkelijk goed visserman, en altijd gezellig om mee te vissen begon ook net als ik langszaam. theo vd Broek die weer daarnaast stond begon gelijk met een mooie bot. We moesten dus aan de bak en al snel volgde ik ook met een bot die ik van ver haalde. Van ver betekend dus achter de bank vissen en niet in het putje voor onze neus. Toen Adrie dichtbij een bot ving wist ik dat het tijd was om er ook te gaan vissen. Eindelijk was er voldoende water om er vis te vangen en al gauw snelde Adrie en ik naar 5 a 6 vissen. Mesie die rechts van me stond was al geplaatst voor de naselectie en is een echte wijting/scharvisser en kon deze visserij niet aan. Hij was zoals hij zei een ver weg visser en beheerste deze visserij niet goed. Dat kan natuurlijk maar eigenlijk moeten vissers alle kunstjes beheersen. Helaas vielen mijn kunstjes in het water want na het 2e segment kon ik nog maar 1 visje er bij pakken. Adrie kon er 3 bijpakken want deze stond in dieper water te vissen. Tijdens de wedstrijd zag ik Herman van Spankeren, de latere nieuwe kersverse kampioen, een trek van 3 botten en diverse trekken van 2 botten binnenhalen. Heerlijk om dat te zien en hij zat in een goed putje te vissen. Hij ving dan ook 13 vissen waarvoor chappau.

Voor mij was de koek op en was niet geheel ontevreden met de 6 vissen. Dit was het beste wat er uit kwam en meer kon ik er niet van maken. Maar zou het genoeg zijn voor een naselectie? Het was hangen en wurgen en na het eindsignaal alles weer netjes opgeruimd. Op de weg terug kwam ik Cees Steijl tegen die er ook al 9 had en dan begint het teleurstellend gevoel. De eerste 8 gingen door. Ik hoorde al 5 van 9 stuks. Edwin de Lange melde me dat hij ook 6 vissen had en met meer centimeters. Ik geloofde er zelf al niet meer in maar je weet nooit. Johan had 7 vissen gevangen en zat op rozen. Niek had 3 vissen en Henk had er 1. Geen beste resultaten dus. Na een lekker frietje met bijbehorende attributen gingen we naar de uitreiking toe. herman van Spankeren was de nieuw kampioen en het korps van de Edekarper was de nieuwe kampioen bij de teams. Ik kwam zelf 1 plaatsje tekort voor de naselectie oftewel 1 vis van 13 cm was genoeg geweest. Na het geheel zijn we de terugreis begonnen met een ervaring rijker en een illusie armer of was het andersom. Het was in ieder geval een mooi weekend geweest en weer flink gelachen en volgend jaar gaan we er weer voor om een kans te pakken.

Volgend weekend weer een dubbel bericht want dan kgaan we naar Borsele om een Deltawedstrijd te vervissen en zondag een Zeenaald wedstrijd!

02-10-2010, Strand s'Gravezande

Vismaten,

Vandaag stond er een strandwedstrijd op het programma en wel een wedstrijd van de Federatie Zuidwest Nederland.  Vorig jaar had ik een vette 0 terwijl er goed gevangen werd en dit wilde ikzelf dan toch wel uitpoetsen dat slechte resultaat. In ieder geval vroeg uit de veren en richting vismaat Pim waar ik mee mee zou rijden. Zo rond 8 uur waren we in het clubgebouw van watersportvereniging s'Gravezande. Het zou een mooie dag worden bleek later maar daar had je het wel mee gehad. De vis zou er later niet zijn. De organisatie was perfect en we zouden weg gebracht worden met de trekkers voorzien van platte karren er achter. Ik trok steknummer B1 en dat was ietwat naar links op het strand dus ik besloot de wandeling te wagen. Het was inderdaad goed te doen de wandeling en al vlot kwam ik bij de stek aan. Helaas had de organisatie de nummers bij opkomend tij in het zand gestoken en uiteraard waren de nummers daarna weggespoeld. Niet slim bedacht maar gelukkig stond de scheidingsvlag van vak A naar B er nog. deze dan ook gered en wat hoger op het strand geplant. En zodoende moest iedere visser wat passen en meten. Spulletjes klaarmaken en rond 10.00 uur was het sein daar en knalden zo'n 120 loodjes met de versierde onderlijnen het zilte nat in.

Mooi water en het zonnetje erop en ik gokte zelf op een bot of een zeebaarsje. Maar in het eerste uur had ik helemaal noppes. Mijn buurman ging beter en had er al 2 te pakken. Dichtbij pakte ik de eerste vis in de vorm van een bot.na 3 uur vissen had min linkerbuurman al 5 vissen te pakken en knalde eindelijk weer een vis op de gevulde haak. Een mooie baars kon ik landen en dat gaf de burger moed voor de laatste draaien. Over het gehele parcours was hetzelfde liedje en werd er niets tot weinig gevangen en was ik maar wat blij met de 2 vissen. De teammaten deden het ook niet best en alleen Pim had 4 vissen en kwam aardig in de buurt. Zoals altijd is de vistijd zo voorbij en ben ik wederom terug gelopen naar het clubhuis. Daar was het al gezellig druk en onder het genot van een biertje werd er heel wat afgepraat. Na een eindeloze wachttijd en de tombola dan de uitreiking. Met de 2 visjes kon ik toch de 16e plaats pakken en een boodschappentas in ontvangst nemen. Een heerlijke dag was het en fijn om op het strand te staan maar helaas was de vis niet thuis. Morgen clubben in de Waterweg en zien wat daar boven water komt.

18-09-2010, Stenen Glooing Maasvlakte

Vismaten,

Eindelijk een andere stek dan die vervelende havens zoals de Dintelhaven en het Hartelkanaal. Nu is de Stenen Glooing ook niet de optimale stek vanwege zijn glibberende stenen en rotsblokken maar er heersen gelukkig geen grondels en kunnen we een maatje groter gaan vissen. Aangekomen in de Stormvogel waren er al een aantal aanwezig. Ik trok voor de gein gelijk mijn nummer maar en trok steknr. 11. Na het bekende getokkel en gepraat naar de stek toe met zijn allen. Ze hadden het wel errug achterin uitgezet en was benieuwd hoe het daar zou gaan. Want volgens mij als je dichter bij het strandje komt des te ondieper je komt. Dat zou moeten blijken aan de uitslag want dan zou de hogere nummers meer vis moeten hebben.

In ieder geval een geweldige avond met een zonnetje en weinig wind. En daar valt ook voor te tekenen uiteraard. Na alles in stelling hebben gebracht ging rond 18.00 uur de toeter en gingen de loodjes het zilte nat in. Alleen een goede vangst hadden we nodig om de avond perfect te maken. Helaas zat dat er niet in. Het was dus voor een enkeling weggelegd die hun putje konden vinden en een respectabel aantal in de emmer konden laten belanden. Ikzelf ving mijn eerste vis na 2 uur vissen. Een baarsje van 18 cm bracht mij van de 0. Net als in het hele straatje had ik dus 1 vis. Wel de grootste lol gehad met Ton Herlaar die er ook niets van snapte. Het aas was er zowiezo binnen 5 minuten van de haken af. Volledig kaal kwamen ze terug. Toen het donker was werd het steeds moeilijker vissen. Op de stek waar ik stond was het flink glibberen. De laatste draai moest het doen dan en gelukkig was dit ook zo om een rampzalige visavond te voorkomen. Een doublet bot kwam er de laatste haal en hielp mij op een hogere ranking. Bij terugkomst in de stormvogel bleek ik de 10e stek te hebben en een A5 in de A klasse en die had ik in ieder geval nodig om in de regionen te blijven. In ieder geval weer een aardige visavond gehad en over 2 weken gaan we het weer proberen. Voor diegene die vrij willen vissen en veel willen vangen. Blijf dan maar lekker thuis en probeer het eens wanneer de vis wel volledig actief is.

05-09-2010, Dintelhaven Europoort

Vismaten,

Lange tijd niet gevist vanwege de matige vangsten en heb wat andere dingen gedaan dan de zagers en pieren in het zilte nat gooien. In ieder geval was het vandaag weer Zeenaald dag en moest het weer gebeuren. Een goede score daar zat ik op te wachten want om in de A competitie te blijven moet er toch wat gaan gebeuren. Met goede moed vertrokken want het was hemels mooi weer en met een 50 tal pieren en wat slikzagers daar gingen we het mee doen. De Dintelhaven stond op het programma en dit keer trok ik nummer 1. Een kopnummer dus en wel aan de andere kant die ik gewend was. Enfin rond 10.00 uur wierpen een 30 tal vissers hun onderlijnen gevuld met lekkers het zilte nat in van de Dintelhaven. Heerlijk weer om te hengelen maar dat helpt niet voor een goede vangstresultaat. Ik ving alleen wat grondels en de anderen die naast me stonden konden ook maar mondjesmaat scoren. Rico t'Mannetje ging dan beneden zitten in de hoop om een harder aan de haak te slaan. Altijd zijn ze schuw die harders maar nee hoor nu niet dus. Na een paar minuten was het al raak. En Rico is een goed visser en deze dirigeerde de harder mooi naar het kantje toe. Een geweldige actie die mij ook terstond naar beneden de dijk liet gaan met de feeder. Alleen waren ze uiteraard weg en wat ik ving was grondels en die had ik er al zat van.

Naar boven dan maar weer en een aantal keer ver weg smijten. Ook dat behaalde geen soelaas. Alleen maar grondels grondels en nog eens grondels. Diegene die een botje pakte tussendoor was de koning te rijk. Johan Rombouts mocht de eerste plaats pakken in dit grondel geweld. Hij had tesamen 158 cm met maar liefst 44 stuks. En er zaten ook nog wat grote vissen bij. Kan je nagaan wat een plaag die grondels waren. Ik pakte 18 van die dingen waarvan 2 aan de maat van 10 cm en ik mocht blij zijn met die 36 cm die ik had. Enfin om 13.00 was het weer voorbij en ik was er eigenlijk maar wat blij mee. In de Stormvogel was het best wel lekker toeven onder het genot van een biertje. De volgende wedstrijd is bij de Stenen Glooiing en ik hoop dat dat wat meer opbrengt dan een handvol grondels.

01-08-2010, Dintelhaven Europoort

Vismaten,

Ook goedemorgen zei ik tegen mezelf toen om half 6 het wekkertje ging. Want zo vroeg moest ik eruit om de 3e zomerwedstrijd te vervissen van de Zeenaald. Anders deed ik nog wel eens uitslapen op zondag nou nu dus niet want dat zit er bij de Zeenaald niet in. In ieder geval koffie in de mik en karren maar naar de Pionier. Daar rond een uur of kwart over 6 waren er weer een hoop mafkezen die hetzelfde hadden als ik. Wel gezellig zo en al gauw was de koffie alweer binnengeslurpt. De bedoeling was om naar de Amazonehaven te gaan maar dit was veranderd vanwege de vele meeuwen die daar huisvesten dus werd het wederom het smalle stuk van de Dintelhaven. Rond half 7 verkaste iedereen naar de waterkant. Ik had deze keer nr.23 getrokken naast Marco Dágnano. Een leuk gezelschap om mee te vissen en je kan nog eens van hem afkijken ook. Lekker weer was het zo vroeg in de ochtend en al gauw stond iedereen in zijn T-shirt te vissen. Geweldig toch? En dan blijkt de Dintelhaven niet eens zo'n slechte stek te zijn.

Rond 7 uur klonk het startschot voor deze partij en de eerste haal was voor mij een bot die ik net over het midden haalde van het kanaal. Een goed begin dus jammer dat iedereen het zag en ging na apen. In ieder geval zat deze vis in de tas gevolgd door een spiering en wat klein grut. Daarna melde zich wederom een mooie bot. Jammer dat Marco grotere vissen haalde want op het laatst bleek dit toch een meter meer te veschillen. Tja een grondel of een bot dat scheelt gelijk 2 vissen. Gelukkig maakte hij maar weinig grappen er over want ik zou hem dan bijna weer naar Italie terugsturen. In ieder geval was na 3 uren vissen de teller gestopt bij mij op 10 vissen. Als ze groot waren geweest een aardig aantal. Kees Westdorp wist 19 vissen in de emmer te krijgen en won deze wedstrijd. Goed gevist dus op het andere eind van het parcour. Zelf wist ik een 9e plaats te bemachtigen net achter Cees vd Berg die 2 cm meer had. In ieder geval lekker staan vissen en ik kan eigenlijk niet wachten op de volgende en de laatste als we het klassement laten schudden.