Vangstberichten 2010

Home

<°)))><                                     <°)))><                                     <°)))><

Shakespeare Beach Caster Cup 2010

24-01-2010, Calandkanaal Europoort

Zo de eerste grote wedstrijd van het seizoen zit er weer op en wat voor een!!! Dagen van tevoren de spulletjes klaargemaakt en al de vangstberichten nageplozen want zelf voorvissen kon ik niet. De SBCC zou in 2 gedeelten vervist worden vakken A en B in het smalle gedeelte en de vakken C, D en E zouden in het bredere stuk vervist worden van het Calandverhaal. Gezien de berichten zou de maatse vissen gevangen worden in het bredere stuk en in de vakken A en B heel erg weinig vis. Ook werd er op maatse vis gevist en dat wilde dus zeggen de wettelijke minimumeisen die aan een gevangen vis gesteld worden. Zodoende zou wel een spannend geheel kunnen worden. Vang je je eigen blind bij de hogere vakken aan kleine vis die helemaal niets waard zijn en was het mogelijk met een uitschieter in de lagere vakken om er toch stiekum er van door te kunnen gaan met de cup.

In ieder geval zouden we het gaan zien en het Seefish team was er klaar voor. Allerlei soorten aas kwam er weer tevoorschijn en rond 7 uur waren we allemaal ter plaatse in het Wapen van Marion te Oostvoorne. Het was al een drukte van belang en iedereen was lekker bezig elkaar te overtuigen wat het allemaal wel zou gaan worden. Al gauw had ik de kaarten van Niek in handen en bleek ik in het B vak te staan. Niek stond in het A vak, Pim in het C vak. Rudy en Marcel respectievelijk in  het D en E vak. Met de gegevens die we hadden zou Marcel een overtuigende winnaar kunnen worden want Marcel is toch wel de beste werper die we op dit moment hebben. Rond 8 uur op pad naar de plaats waar het gebeuren moest en ik plaatste me vlakbij de radarpost op nummer B 35. Links van me was het leeg door iemand die niet op kwam dagen en rechts van me de kersverse Nederlands Kampioen Arjan Heijboer. Fijn heb ik dat weer de beste van Nederland naast me. Maar goed ik ken hem langer dan vandaag die droogkloot en het is altijd gezellig vissen met hem naast je.

Het startschot viel en ik wiep met alle macht mijn onderlijn het zilte nat in want zo smal was het daar niet. Met zo'n wedstrijd heb ik dan altijd een 3 tal onderlijnen klaarliggen met aas er al aan. We hadden afgaand tij zonder wind en het miezerde een beetje maar het was buitengewoon goed te doen. Na een 15 minuten gingen we maar eens indraaien want buurman links op nr. 33 trok een maatse wijting van 34 naar binnen. Die had hij al te pakken dus. Ik volgde ook met een wijting maar je raad het al geen maatse. Opnieuw dan maar weer maar wat ik ook de navolgende 4 uren ook probeerde. Geen vis meer te bekennen. De stroom was er volledig uit en dat was te merken. De eerste trek kenmerkte zich dan ook daarmee omdat er stroom was in het water. Daarna niets meer. Ook in de wijde omgeving werd er geen vis gevangen en dan duurt 4 uur vissen wel erg lang. In vak A was het al niet veel beter. Wie een maatse vis pakte was spekkoper en zat in de prijzen. De vakken verder werd er leuk vis gevangen maar bovenal ondermaatse vis. Ook daar kon je je eigen flink in de prijzen vissen door een maatse vis te pakken.

Om 13.00 uur na het eindsignaal dan ook weer vlug ingepakt en naar het Wapen van Marion getogen om de verhalen aan te horen. Marcel had 1 maatse vis. Rudy had 2 maatse vissen. Pim had een maatse vis. Niek en ondergetekende hadden 0 vissen. Das geen beste visserij en dat bleek bij iedereen zo te zijn. Wat een slechte vangsten waren dat. Van de 260 vissers hadden 95 man 1 of meerdere vissen. En dat is natuurlijk een slechte zaak. Zoals Fred van Toledo van de Zeenaald altijd zegt er is altijd een uitslag en na een aantal broodjes kroket en de bekende tombola kwam die dan ook. De winnaar, Marien Flipse, bleek 4 maatse vissen gevangen te hebben en dat is knap bij deze omstandigheden. Hij deed dit trouwens voor de 2e opeenvolgende keer en viste dit keer in het C vak. Wij als team deden het dan ook niet goed maar werden wel opgenoemd en wel de 9e plaats. Er deden veel korpsen mee en dat is dan de troostprijs. Jammer dat mijn ondermaatse wijting geen steenbolk is geweest want dan hadden we zeker bij de eerste 3 gezeten maar achteraf is altijd in de kont van de koe kijken natuurlijk.

Winnaar van de teams werd overigens het 2e korps van de Zeenaald. Na vorig jaar 2 grote wedstrijden gewonnen te hebben gaan ze gewoon nog even vrolijk door in 2010 en dat is pure klasse. Wat me opviel was dat er vele Zeenaalders in de prijzen vielen. Zoals Simon Laay die vakwinnaar werd met 1 bot en daar ook even de grootste vis wegkaapte wat goed was voor 700 euro. Duur visje per cm als je het zo bekijkt. Mooie wedstrijd is het geweest maar jammer van de teleurstellende vangsten. Volgende keer gaan we het weer proberen. Hulde aan de organisatie van SVV de Slufter en dat mag ook gezegd worden.