Vangstberichten 2010

Home

<°)))><                                     <°)))><                                     <°)))><

12-06-2010, Steiloore Trofee Zierikzee

Vismaten,

Al weken voordat deze wedstrijd begon waren we al bezig met de organisatie van deze wedstrijd. Uitgezocht werd waar het beste vissen was omdat men bezig was om de dijken te versterken. Dat dit een heikel punt was omdat ee week van tevoren het parcours bij ons definitief bekend was. Er kon toch gevist worden vanaf de stekken Kaas en Brood en stek het Stelletje. Men was wel bezig nog met werkzaamheden maar er kon wel gevist worden. Ook alle sponsors werden geregeld en allerlei andere zaken. Toch hadden we op de dag maar zo rond de 85 inschrijvingen. Hoe dit komt? Daar kunnen diverse items ten grondslag liggen. 1 de wedstrijd van Zaamslag die ook vervist werd, het late tijdstip dat er gevist werd en het wereldkampioenschap voetbal kan een van de oorzaken zijn. Afijn iedere wedstrijd heeft zo zijn ding en we waren in ieder geval blij dat de vissers die er waren niet de minste waren. Rond half 10 was ik bij Rudy Vercruijsse om de prijzen in te laden. Eenmaal in het cafe alles uitgestald en het parcour uitgezet. Bij terugkomst was het al gezellig druk en heeft iedereen zijn nummer getrokken. Ik trok zelf nr. 20 en mocht naar stek het Stelletje toe. Nadat iedereen naar het wedstrijdwater was vertrokken zijn wij ook gegaan en de eerste oponthoud was buiten Ouwerkerk waar de Deltatour wielrenners voorbij kwam. Hier moesten we even wachten. Dit heb je zelf niet in de hand als organisatie en gelukkig duurde het niet al te lang. Ruim op tijd was iedereen op zijn stek om een mooie wedstrijd te vervissen.

De wedstrijd kenmerkt zich altijd door een tweedeling en daarom is deze wedstrijd zo uniek. Je kan namelijk op een aantal manieren vissen. 1. je vist op de bodem waar je vele botten kan vangen maar je kan ook een dobber naar beneden laten flyeren om een flinke geep te verschalken, teminste als ze er zitten. Mooi weer was er met flink wat zon. De wind speelde geen parten maar was naar mijn mening iets aan de te harde kant. Ook dat heb je niet in de hand. In ieder geval had een ieder het naar zijn zin en om half 3 gingen de loodjes het water in. Daarna zag ik de dobber al glijdend schuiven naar het water toe en daar moest het gebeuren dan. Een aantal plaatsen naast me had een visser al gelijk beet aan de dobber. Ha lekker de geep zit er dus. Helaas voor hem hing de geep niet. John Muis die 2 plekjes naast me stond had wel prijs in de vorm van een mooie geep. Voor de rest kwamen er best wel wat botten tevoorschijn. 2 plekken rechts van me was het al raak want deze visser stond al op 3 botten. Vertwijfelend zat ik te kijken en zag opeens wat roering in het water bij de dobber. Even lekker laten spelen en wanneer de dobber wegschiet dan halen. Maar de dobber schoot niet weg, deze bewoog zeer paniekerig en vertrok niet. In ieder geval na een een minuutje of 2 aangekenen te hebben toch maar halen. Eenmaal naar binnen halend ging de dobber wel tekeer. Een mooie geep was het resultaat en ik was maar wat blij dat de dobber met geep bleef hangen op de hoofdlijn. Er was op deze stek veel last van groen in het water en daar bleef de dobber op hangen zodat ik de geep binnen kon halen zonder dat de onderlijn in de stenen lag. De eerste was binnen en was 61 cm op de kaart. De 2e geep liet niet lang op zich wachten en deze was wel fel aan het jagen. De dobber schoot weg als een speer en ook deze kon ik mooi landen. 67 cm schoon op de lat, een beste dus. Mijn buurman rechts had ik nu wel voorbijgehaald in cm maar aan het eind van het parcour had Rudy ook al 4 gepen. Doorzetten dus was het devies want ik wilde onze brompot inhalen. De derde geep werd ook een feit vlak voor het hoge tij en was 59 cm. En daarna viel de klad er in. Buurman rechts had nu al een bot of 6 dus ik kon niet stoppen. Na het hoge tij viel er geen geep meer te bespeuren en ik meende dat Arjan vd Zande aan het begin nog 1 geep kon verschalken. Gelukkig ving ik nog een mooie bot van 30 erbij. Jammer dat het met het afgaande tij zoiets niet doorzet maar dat heb je niet in de hand. Het was ook veelal plukwerk om je onderloijenn schoon te houden. Gelukkig waren mijn vissen goed voor een dikke 2 meter aan vis en goed voor een 12e plaats overall. Iedereen ving zijn visje wel en vielen er weinig nullen. Op stek het Stelletje 7 nullen en op Kaas en Brood 1 x een 0. De visserij was dus zeer goed. Gevangen werden botten, gepen, makrelen en een heuse regenboogforel door Patrick van Sasa vissend via HSV de Makreel. Opruimen na het eindsignaal was het devies en deze wedstrijd afronden.

Terwijl de ene helft van ons aan het rekenen was deed de andere helft de tombola en zijn we lekker op tijd begonnen. De tombola liep lekker door en nogal chaotisch naar mijn mening. De mensen die in het andere helft van het cafe zaten hoorden de helft niet van de nummers. De nummers die niet verloot waren plakten we het nummer op en konden de mensen toch hun prijzen ophalen. De prijsuitreiking verliep ook niet geheel volgens wens waarbij iedereen door elkaar liep. Naar mijn mening is het een leuk cafe maar ietwat te klein voor een opvang van een dergelijke wedstrijd. Ook het debet aan meerdere luidsprekerboxen deed hier debet aan. Volgend jaar gaan we kijken wat we hier aan kunnen doen. In ieder geval een leuke wedstrijd geweest met vele vissen en mooi weer en wat wil een visser nog meer!! Tot volgend jaar.