Vangstberichten 2010

Home

<°)))><                                     <°)))><                                     <°)))><

Voorselectie Nederlands Kampioenschap Kustvissen 2010

17-04-2010, Strand Zoutelande nabij camping Janse

Vismaten,

Daar gingen we dan weer en nu voor het eggie! De voorselectie van het Nederlands Kampioenschap regio Zuid moest vervist worden en voor mij en zekers zovelen is dit de belangrijkste wedstrijd van het jaar! Dit omdat je door moet vissen om naar de volgende ronde te gaan. Wij als team HSV Oosterschelde-Zierikzee alias het Seefish team die al jaren uit dezelfde personen bestaat stonden op scherp en hadden een aardig potje gevist 2 weken geleden tijdens de Edelkarper. Dat de ene dag de andere niet is dat zou later wel blijken. In ieder geval zou ik om 10 over 6 op de carpool staan waar teammaatje Pim me zou oppikken en zo gezegd zo gedaan. Die kwamen al snel en waren we ook ruim op tijd in Meliskerke waar de kaarten uitgereikt werden.

192 vissers deden er mee en het was prachtig weer, zonnig met een flauw windje zou het bijna zomers blijken. Ik trok uiteindelijk nummer D-38 en dit bleken ook voor de andere vakken voor onze jongens kopnummers te zijn van de vakken. In ieder geval ben ik voorbij stek t'Plankje na Zoutelande het strand op gegaan en de overgang bleek reuze mee te vallen tot ik op het strand kwam!! Ik kwam aan de waterlijn bij de nummers uit op nummer C-33 en da wah nie goeij eeh!! Ik moest nog een vak of 3 met palenrijen verder lopen. In ieder geval mankeert er aan mijn conditie dus niets want het was een aardige tippel. Maar dan toch gearriveerd en bleek ik bijna op de plek te staan van 2 weken geleden bij de Edelkarper alleen 3 vakken meer naar rechts toe.

Spulletjes klaarmaken en even wachten op de toeter. Blijk je op wedstrijden nipt te zijn dat is bij deze wedstrijden niet zo want je hebt veel tijd over. Tijd om de lijn te testen en kijken hoe de stroming zou zijn. Nou ik kan je vertellen de stroming ging als een kogel en er moest dus geankerd worden. Immers het was een dag na springtij en de stroming zat er nog dik in! Al met een rolloodje van 150 gram zonder haaklijnen merkte ik al op dat de kleiranden ernstig aanwezig waren. Loodlifters werden afgestoft en aan de wartels bevestigd. Later zou wel blijken dat het een waanzinnig middel is om je spulletje op het droge te krijgen. Half 10 begon het dan en vlogen er 192 loodjes het sop in. De eerste draai ging al mooi mis want onderweg kreeg ik inderdaad de kleirand voor mijn kiezen, 1ste lijn weg. M'n buurman haalde zijn eerste schar naar binnen. Daarna ging het eigenlijk steeds beter draaien met af en toe lijn verlies. Mijn buurman op E-1 ving zijn 2e vis en werkelijk waar voor de rest werd er weinig gevangen. Een enkeling had 1 vis. En uiteindelijk vlak voor de kentering bracht het eerste visje op de kant en wel een botje van 14. ondertussen had ik begrepen dat de andere jongens ook vis hadden maar dat het geen vetpot was. Doorgaan was het devies. Onder het kantje zat werkelijk waar helemaal niets en dus moest je toch in de diepere stukken zijn.

Mijn buurman pakte zijn 3e en 4e vis en had minder last van vastzitten. Aan de andere zijde pakte Remi Lindhout ook zijn 3e vis en dan hield het een end op. En toch een half uur voor het einde melde zich een vis aan de haken. Dit keer was het een gulletje van 23 cm die de pieren niet kon weerstaan. Een draai later mocht ik een schar van 23 laten optekenen en ik kon wel jubelen van geluk. Ik stond opeens lekker te vissen tussen de palen rijen. Maar zou het dan ook genoeg zijn? En dat weet je maar nooit. Met al die vissers rechts van me had ik weinig mee te maken immers dat was het E-vak. Links van me kon ik het niet echt meemaken maar er stond er 1 uit te halen met 9 vissen en die zat natuurlijk lekker in de prijzen. Om half 2 was de koek echt op en ik had geen armen meer over en was 3 vissen rijker maar echt zeker van mijn zaak was ik zeer zeker niet. Daar waren de vangsten te grillig voor net als de kleiranden onder water.

De stroming die bij mij voor de deur aan mij voorbij raasde kon ik in  ieder geval niet houden met 210 gram geankerd en later zou blijken dat op andere stukken van het parcours gewoon met een piramide loodje gevist kon worden. In ieder geval waren de berichten van het team ook niet geweldig. Pim had er 4, Johan 2, Marcel 2, Rudy 2 en ik had 3 vissen en volgens ons zou dat niet goed zijn geweest. Enfin het strand af en wachten op Pim die me op zou pikken en daarna naar Meliskerke. Daar aangekomen en we waren al vroeg eerst maar eens gegeten en een drankje nemen om bij te komen. Uiteraard komt de geruchtenmachine op gang wie wel zou plaatsen en wie niet. Maar ook op dit mooie parcours is het loten wat de klok slaat en je moet ook een dosis geluk hebben. De uitreiking begon en bij de korpsen bleek vereniging de Zeebaars de 1e plek te pakken voor het team van Spro. De zeebaars is !een jong team waarin ook Arjan Heijboer zich bevind en die kunnen toch een lekker potje hengelen. Ons team redde het inderdaad niet en kwamen we een 25 tal klassementspunten tekort. Daarna waren de individuelen opgenoemd die waren geplaatst. En bij vak D werd ik gelukkig opgenoemd en mag ik wederom het NK vervissen. Een aantal van ons team gingen ook door namelijk Johan, Pimen onze reserve Niek. Helaas was het ons niet gegund om meer vis te vangen en gemengde gevoelens reden Pim en ik wederom naar huis. Jammer dat de andere jongens het niet gehaald hebben. In ieder geval een aardige visdag geweest en ik kan ook weer naar de winkel toe om spulletjes te gaan halen.

Tot volgende week en dan gaan we nbaar de Stenen Glooiing toe in de Eurpoort!