Vangstberichten 2010

Home

<°)))><                                     <°)))><                                     <°)))><

04-06-2010, Nacht van s'Gravezande

Vismaten,

Na een dag gewerkt te hebben en dan nog een nacht doorhalen dat gaat niet meevallen maar toch is dat goed gelukt vandaag. 3 weken terug een koppelmaat gevonden om de nacht van s'Gravezande te vervissen. Pim kon niet dus aan Marco D'agnano van de Zeenaald en collega op het werk gevraagd of hij zin had. Hij had er oren naar en vond het leuk om te koppelen dus zo gezegd zo gedaan. De inschrijving was een feit an al gauw spraken we af in het clubgebouw van de gelijknamige watersportvereniging. 75 koppels waren er en ik heb volgens mij geen lege plekken gezien. 150 mensen dus die deze nacht doorhaalden. Het was stralend weer, zon met weinig wind maar voor de zekerheid wel mijn dikke jas meegenomen. In ieder geval in het clubgebouw een lekker biertje gedaan en de kaart en bescheiden opgehaald. Steknummer E 15 hadden we en een rekensommetje leerde ons dat we een kopnummer hadden. Marco was helemaal in zijn nopjes en zo hoort het ook. Tijd om op de trekker te stappen en dat was zo gepiept en al gauw waren we op de plaats van bestemming.

Hemelsbreed mooi weer en afgaand water wat wil je nog meer. Ikzelf had het al gauw warm toen we gesteld waren. Marco zou ver beginnen terwijl ikzelf dichtbij ging beginnen om te weten waar de vis zat. De verwachtingen waren botjes en een enkel zeebaarsje. Om 21.30 uur dan het startsein om te beginnen en 150 loodjes zwiepten de lucht in. Na de eerste 2 trekken was het wel duidelijk dat de vis ver zat. Marco haalde in 2 halen 5 vissen naar boven terwijl ik nog droog stond. De verre hengel ging dienst doen en de vis kwam er uit. De vis bestond uit bot, en een enkele baars, schar, puitaal en een massa wijting. Marco riep nog zoveel wijting heb ik nog nooit gevangen zelfs niet in het Calandkanaal hahahaah. Elke trek hadden we wel vis en was het zaak om op tijd te vissen. Onderweg de wedstrijd kregen we een lekker soepje voorgeschoteld en een broodje worst aangevuld met een lekker biertje. Uiteraard hebben we zelf ook wat versnaperingen meegebracht zodoende werd de inwendige mens behoorlijk gesterkt. De visserij ging gewoon door en het vangen ook. Rond een uur of half 3 stopte het met de visserij en waren we op een laag punt beland van het getij waarop Marco riep we gaan van tactiek veranderen. Ik bleef ver vissen en Marco wat dichterbij waarop ik zei we moeten over de bank heen want volgens mij loop je zo naar de bank toe.

Marco liep door het water heen en gelukkig mochten we kniediep waden. En daar gingen we om de beurt en we hadden de vis weer gevonden. Wijting was de hoofdmoot met af en toe lange exemplaren er tussen. Ze waren graatmager maar dat maakte niet uit. Vermoeiend was het wel want we moesten een 50 meter doorwaden, inwerpen en weer terugwaden. Als dit uitkomst brengt is dat niet zo erg en gelukkig kwam er elke trek vis uit. Een anderhalf uur voor het einde stonden we op 40 vissen en zijn we de tijd gaan inkorten. Nog harder vissen op dat tijdstip moest je volharden want je kan het verschil maken. Gelukkig gebeurde dat en een half uur voor het einde stonden we op 52 vissen. Rekenend op wellicht doubletten konden we het kaartje vol krijgen want er waren 60 vakjes en dat was het doel. Helaas had Marco een 2 tal trekken met niets en daar baalde hij van. Toch konden we nog 6 vissen er bij pakken en stonden we op 58 vissen. Een mooi resultaat maar zou het genoeg zijn?

Het enige smetje op deze wedstrijd voor ons was wie is de controleur. Afijn op het laatst vernamen we van onze buren dat E 10 de controleurs waren. Snel de vis laten meten en de boel in de kar laden. De terugtocht was gelukkig snel en was de auto weer ingepakt. onderweg hoorden we dat de vangsten niet voor iedereen optimaal waren. Dat waren natuurlijk prima berichten maar visserslatijn kennen ze zeker wel in de wedstrijdvisserij. Dat de wedstrijd zeer goed verzorgd was bleek wel want bij het clubgebouw kon je diverse versnaperingen krijgen zoals broodjes ei met gebakken spek en andere zaken. Geweldig geregeld. En na een snelle tombola konden we beginnen aan de prijsuitreiking. We wisten al dat we een dikke 12 meter vis haden want dat hadden we uitgerekend. En ze telden de prijswinnaars af vanaf de 25 ste plaats. En dan wordt het leuk dat je niet genoemd word. We werden vakwinnaar van vak E en dat betekend dat je bij de eerste 5 zit. We werden naar voren geroepen voor plaats nummer 3 en mochten we een schaal in ontvangst nemen met een hengel erbij. Nipt hadden we het koppel Bert heukels/Jim Sonneschein te pakken met een 4 cm. Op een aantal van 58 vissen is dat niets. Ruud van Noord werd met Rob Slingerland 2e en het koppel wat de eerste plaats pakte die kon ik niet maar ze hadden wel in de 70 vissen en dat wil wat zeggen. Iedere prijswinnaar van harte en top gevist!

Resumerend een geweldige nacht gehad met een mooie visserij en hiervoor wil ik Marco bedanken voor het koppelen en de gezelligheid. Doen we gauw weer over! De organisatie was top geregeld en volgend jaar doen we weer mee aan dit mooie evenement.