Vangstberichten 2010

Home

<°)))><                                     <°)))><                                     <°)))><

Nederlands Kampioenschap Kustvissen 2010

16-10-2010, Strand Groote Keeten

Vismaten,

Voorbereiding:

Na de hachelijke harkwedstrijd tijdens de voorselectie Nk kustvissen in het zuiden waar ik met vismaten Pim en Johan en Niek doorgingen naar het NK in Groote Keeten was het nu dus de beurt aan het NK. Een degelijkie voorbereiding is dan wel noodzakelijk en voor ons was het beste om 2 dagen van te voren af te reizen naar Groote Keeten. Ik had een Bed & Breakfast geregeld voor mij, Niek, Johan van HSV Oosterschelde Zierikzee en Henk Vane van HSV Dreischor. Op vrijdag zouden we gaan voorvissen om informatie op te doen. Zogezegd zogedaan en donderdagavond ging ik zelf al op weg om de sleutels in ontvangst te nemen na eerst op die dag het aas gestoken te hebben voor deze dagen. Pim kwam op zaterdag aan en zou niet voorvissen.

De Bed & Breakfast was eenvoudig en is gelegen in het plaatsje Callantsoog, een steenworp afstand van Groote Keeten. De eigenaar deed dit vanuit zijn eigen huis. Maar meer dan een kamer, wasgelegenheid en een ontbijtje hadden we niet nodig. En dat voor een luttele 25 euro daar kan je geen bult aan vallen toch? De eigenaar Etienne, een superrelaxte man deed alles voor ons om het naar ons zin te maken en ik was zeer verrast want de kamertjes waren klein maar van alles voorzien. Ook de mannen die wat later kwamen waren er zeer tevreden over. Op donderdag dan ons eerst tegoed gedaan aan de nodige biertjes en een goede nachtrust genoten.

Op vrijdag dan naar Groote Keeten en hadden we de beschikking over 3 duinovergangen. De vakken waren al op het internet te vinden dus konden we uitkiezen waar we wilden gaan staan. We kozen de middelste overgang en kwamen op de scheiding van vak C en D terecht. Het was druk op het strand en na de overgang rechts konden we aansluiten op de anderen onder wie leden van het Grauvell team. Het vissen ging lekker en we visten hetzelfde tij als op het NK zelf. We splitsten onszelf in 4en Niek zou met Henk Vane het C vak testen. Johan en ik liepen verder en stonden ieder naast een strekke. Johan rechts en ikzelf links. We zouden elk een uur omwisselen om ver te vissen en dan weer dichtbij en zo krijg je een aardig beeld van de visserij. Dat de andere dag het anders kan zijn namen we voor lief. imformatie verzamelen daar was het om te doen.

We konden een leuk visje vangen. Henk en Johan wisten 9 vissen te vangen waaronden 2 uitersten want Johan ving een mooi baarsje van rond de 40 cm maar ook een glasgrondel ofwel 1 punter. Niek en ik vingen ieder 8 vissen en dat gaf de burger moed voor de andere dag. Zeker ook dat de Grauvell leden rond de 11 a 12 vissen zaten. Mooie stek dus wie dit zou loten. Later die avond kwam onze controleur Wim Hilleman ook ter plaatse en hij was nogal stressig omdat de reis 4 uren duurde. Maar kortom we waren allen bij elkaar en we hebben zeer veel gelachen. Eigenaar Etienne loodste ons naar het Foyer in Callantsoog waar je lekker kon eten en na een gewekdig diner gingen de oogluiken weer dicht en maakten we ons op voor het NK

Wedstrijd:

6 uur ging de wekker af en smaakte het ontbijt weer lekker en mochten we de spulletjes smiddags in de auto laden. Op naar t'Zand waar de inschrijvingen waren en de zaken geregeld dienden te worden voordat we naar het strand konden. Toen we aankwamen was het alweer bomvol en was er maar weinig plek. Wat een vissers op een vierkante meter en er werd wat afgepraat. En das ook vissen zoals we met zijn allen zo met elkaar omgaan. Geweldig gewoon! De tijd naderde en de controleurs werden samengesteld en eindelijk daar kwamen de kaarten. Ik trok steknummer A 17, een stek die ik dus nog niet wist maar het zou de eerste overgang zijn. Daarna was het tijd om naar het strand te gaan en dat ging allemaal van een leien dakje.

Rond 10.00 uur begon het uiteindelijke startschot en mochten we gaan beginnen. Een straffe wind maakte het zand aan het stuiven. Niet prettig maar iedereen had er last van. De wind kwam overigens ook vanaf de zij. Totaal anders dan de dag er voor. Ik begon langszaam. Buurman Adrie bremmer, een verschrikkelijk goed visserman, en altijd gezellig om mee te vissen begon ook net als ik langszaam. theo vd Broek die weer daarnaast stond begon gelijk met een mooie bot. We moesten dus aan de bak en al snel volgde ik ook met een bot die ik van ver haalde. Van ver betekend dus achter de bank vissen en niet in het putje voor onze neus. Toen Adrie dichtbij een bot ving wist ik dat het tijd was om er ook te gaan vissen. Eindelijk was er voldoende water om er vis te vangen en al gauw snelde Adrie en ik naar 5 a 6 vissen. Mesie die rechts van me stond was al geplaatst voor de naselectie en is een echte wijting/scharvisser en kon deze visserij niet aan. Hij was zoals hij zei een ver weg visser en beheerste deze visserij niet goed. Dat kan natuurlijk maar eigenlijk moeten vissers alle kunstjes beheersen. Helaas vielen mijn kunstjes in het water want na het 2e segment kon ik nog maar 1 visje er bij pakken. Adrie kon er 3 bijpakken want deze stond in dieper water te vissen. Tijdens de wedstrijd zag ik Herman van Spankeren, de latere nieuwe kersverse kampioen, een trek van 3 botten en diverse trekken van 2 botten binnenhalen. Heerlijk om dat te zien en hij zat in een goed putje te vissen. Hij ving dan ook 13 vissen waarvoor chappau.

Voor mij was de koek op en was niet geheel ontevreden met de 6 vissen. Dit was het beste wat er uit kwam en meer kon ik er niet van maken. Maar zou het genoeg zijn voor een naselectie? Het was hangen en wurgen en na het eindsignaal alles weer netjes opgeruimd. Op de weg terug kwam ik Cees Steijl tegen die er ook al 9 had en dan begint het teleurstellend gevoel. De eerste 8 gingen door. Ik hoorde al 5 van 9 stuks. Edwin de Lange melde me dat hij ook 6 vissen had en met meer centimeters. Ik geloofde er zelf al niet meer in maar je weet nooit. Johan had 7 vissen gevangen en zat op rozen. Niek had 3 vissen en Henk had er 1. Geen beste resultaten dus. Na een lekker frietje met bijbehorende attributen gingen we naar de uitreiking toe. herman van Spankeren was de nieuw kampioen en het korps van de Edekarper was de nieuwe kampioen bij de teams. Ik kwam zelf 1 plaatsje tekort voor de naselectie oftewel 1 vis van 13 cm was genoeg geweest. Na het geheel zijn we de terugreis begonnen met een ervaring rijker en een illusie armer of was het andersom. Het was in ieder geval een mooi weekend geweest en weer flink gelachen en volgend jaar gaan we er weer voor om een kans te pakken.

Volgend weekend weer een dubbel bericht want dan kgaan we naar Borsele om een Deltawedstrijd te vervissen en zondag een Zeenaald wedstrijd!