Vangstberichten 2011

Home

<°)))><                                     <°)))><                                     <°)))><

07-09-april 2011, Strand Domburg voorselectie NK Kustvissen

Op het programma stond de voorselectie van het Nederlands Kampioenschap en voor velen de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Simpelweg gezegd als je aan het NK mee wilt doen dan moet je je eigen op die ene dag zien te plaatsen. Een slechte dag mag en kan je niet hebben omdat je anders niet doorgaat. Een slechte stek loten heb je niet in de hand maar ook door een slechte stek te loten kan je door de mand vallen. En dat is wedstrijdvissen en gebeurd ons allemaal. Enfin, op woensdag samen met teammaat Marcel een berg met aas gestoken zodat we lekker konden gaan voorvissen. Op donderdag was het al een feit en we stonden lekker op het strand van Domburg achter de golfbaan te vissen. Mooi weer en we vingen nog vis ook. De wind die er was blies links schuin op de kop en teammaatje Marcel tikte na 4 uur vissen 10 vissen naar binnen. Strak gevist want ikzelf stond 30 meter verder en wist niet meer dan 2 vissen naar boven te toveren. Maar dat is het uitproberen van materialen en aassoorten en we wisten dat we wat grover en dikker moesten vissen. Het meest wat er gevangen was was bot en eventueel als bonus een schar of zeebaars. Dat zou het zijn en de ingredienten die de vissen kregen waren, pieren, tappen, kweekzagers, steekzagers, slikzagers, witte zandzagers en mesheften.

De volgende dag ging ook teammaat Johan mee en visten we bij de Baaiweg wat makkelijker te bereiken was. Ook de teams van Spro en Penn waren aan het trainen. Visten we de dag ervoor in het E-vak nu stonden we wat later bleek in het A-B-vka te vissen. Met de uitkomsten van de dag ervoor en de aanpassingen daarvan mocht ik dit keer 5 vissen landen waarvan allemaal bot. Johan en Marcel wisten niet meer dan 2 vissen te landen. Hele magere visserij dus en het kon heel goed zijn dat er een vervelende 0 vervist kon worden. In ieder geval wisten we wat meer dan als er niet gevist zou worden en iedereen moest gewoon vis vangen want dat was de enige manier om het gehele team te laten plaatsen.

D-Day dan, lekker vroeg opgestaan en ik knipte het keukenlicht aan en pats. Lamp stuk dus vooreer eerst een nieuwe lamp indraaien. Zou dit een voorteken zijn dat alles fout kon gaan? We zouden het zien. Ik kwam in ieder geval als eerste aan bij de carpool te Serooskerke en al gauw kwam iedereen naar het verzamelpunt. het aas werd verdeeld en zaten we alweer in de auto naar de opvangplaats de Couburg in Koudekerke. Daar aangekomen waren we niet de eersten maar zeker niet de laatsten en deden we een lekker bakkie koffie en al gauw druppelden de vissers naar binnen. Rond 8 uur werden de bescheiden uitgereikt en mocht ik naar vak D 15. Dat was de plek waar het gedaan moest worden. Daar hadden we niet gevist en kon het allemaal anders zijn. Keurig werd ik afgezet door Marcel en kluunde ik over de trappen heen van de hoogste duinen van Domburg.Boven op gekomen zagik het gebied liggen waar ik moest vissen. Indrukwekkend zag het er uit. Wat me opviel was dat de wind gedraaid was uit een andere hoek en dat er meer branding was gekomen. Geeft niets want je hebt betere kans op baars toch? Ik stond vlakbij Rinus Verseput van HSV de Krabbe en daarnaast Michel Meijer van EGHV te Goes. Links van me stond een jeugdlid van de selectie Nk jeugd. En verderop zag ik Erwin Vlot en Jan Hennekam van Spro. Strategie was om dichtbij te beginnen om na de kentering net over het bankje te vissen en al snel had ik mijn spullen uitgestald. Alle aassoorten op een rij. Om 10.00 uur dan het beginsignaal en na de eerste 2 draaien was de toon gezet. Langs de palenrij links en de strekker met palenrij rechts werd vis gevangen. Jan Hennekam links en Lies Wijnhorst zag ik rechts een mooie baars landen. En voor de rest bleef het stil. Heel af en toe werd er met mondjesmaat vis gevangen maar zelf bleef ik visloos. Het hele visgebied wat ik had het ik afgevist en het zat er niet in. Mijn buren trouwens ook niet. Mijn teammaten deden het de eerste helft ook niet beter alleen Wim in vak E wist na zijn belletje 3 vissen te melden. Marcel, Rudy, Johan en ikzelf nog niets. De spanning liep nu wel erg op wanter was nog een 2 uur te gaan en het water kwam op. Ik wierp achter de bank, op de bank en voor de bank maar er zat geen enkele vis. Ongelooflijk zou al het werk voor niets zijn geweest en na het eindsignaal bleek dat inderdaad het geval en ik had gewoon een dikke vette 0 gevist. Jammer is dat maar dat is ook vissen. En al gauw liep ik naar de trap door het mulle zand en bij de trap aangekomen leek het wel of de treden gegroeid waren. Op de terugweg bleken dit echte kuitenbijters te zijn. Kleine treden zouden wat prettiger zijn geweest. Na even gewacht te hebben zaten we op het parkeerterrein met zn allen bij elkaar. Johan wiste 4 vissen te landen, Marcel 2, Wim ook 4 en Rudy en ikzelf een 0. Dit zou niet genoeg zijn om bij de eerste 12 te zitten van de teams. En dat bleek ook wel na de uitslagen gezien te hebben bleken we als team de 29ste plaats te hebben gepakt. Alleen Johan en Marcel zijn dit jaar geplaatst voor het NK en uiteraard gaan we ze weer helpen om door te gaan naar de selecties.